Având în vedere faptul că, la 6 luni distanță de la obținerea acordului de mediu pentru ultima secțiune, cea montană, din Autostrada Unirii – A8, Tg. Mureș – Tg. Neamț, beneficiarul CNAIR încă întârzie parafarea unui acord privind recepționarea tuturor documentelor elaborate de proiectant, chiar dacă conform organigramei la nivelul companiei sunt 50 de consilieri juridici și a faptului că în data de 11 august 2023 acest contract de completare a studiului de fezabilitate își încheie durata de valabilitate, asociația #HaiCăSePoate transmite următoarea scrisoare deschisă și solicită atât beneficiarului cât și prestatorului să utilizeze, cu celeritate, timpul rămas la dispoziție și să parafeze, de îndată, toate formalitățile astfel încât utilizarea documentației, inclusiv pentru capetele autostrăzii A8 cu finanțare asigurată prin PNRR, să nu reprezinte un risc și licitațiile să se poată derula, în continuare, fără probleme iar secțiunea montană a autostrăzii să poată parcurge următoarele etape și să poată fi scoasă la licitație de proiectare și execuție, conform asumării Ministrului Transporturilor și a Directorului General CNAIR, până la finalul anului 2023.

Atașăm în continuare conținutul scrisorii deschise:

Stimate beneficiar CNAIR și stimate proiectant,

Știm cu toții cât de mult ați muncit, împreună, în ultimul an și jumătate ca documentația aferentă tuturor celor 3 secțiuni din Autostrada Unirii – A8, Tg. Mureș – Tg. Neamț să ajungă în forma maximă posibilă, în baza contractului de prestări servicii încheiat încă din 2019 iar pentru efortul depus, vă mulțumim.

Totuși, având în vedere faptul că încă de anul trecut se cunosc detaliile și pașii necesari încheierii acordului între dvs., că este necesară încheierea unui acord iar începând cu luna martie, odată cu emiterea acordului de mediu, se știe foarte clar că acest contract se îndreptă către o finalitate, faptul că suntem în a șasea lună de la obținerea acordului de mediu și încă acest acord nu este semnat, ridică importante semne de întrebare în rândul opiniei publice, răbdarea publică ajungând deja la apogeu.

În ultimele 2 luni am avut numeroase comunicări neoficiale, atât la nivelul CNAIR cât și la nivelul proiectantului și de fiecare dată aflu că proiectantul este de acord cu condițiile CNAIR și totuși, acest act adițional încă nu este semnat, precizându-se în ședințe că încă sunt departamente care avizează sau se așteaptă alt răspuns de la proiectant.

Precizăm că tărăgănarea și învârtirea după deget, în acest moment, nu ajută nici pe cei care erau prezenți la semnarea contractului și nici pe cei de acum.

Vă reamintim că atât autoritatea tutelară prin ministrul transporturilor cât și directorul general CNAIR au asumat în mod clar, în timpul audierii din comisiile reunite de transport din Parlamentul României din data de 14 iunie 2023, că întreaga secțiune montană va fi scoasă la licitație de proiectare și execuție până la finalul anului 2023. 

Drept urmare, vă rog să-mi scuzați impertinența dar cred că șase luni pentru elaborarea unui act adițional e mai mult decât suficient, drept urmare având în vedere iminenta încetare contractuală din data de 11 august, asociația #HaiCaSePoate și cred că și celelalte asociații sunt în asentimentul nostru, vă solicită public să nu vă bateți joc de munca dvs. și a colegilor dvs., să nu se mai tergiverseze decizia, să se semneze de îndată actul adițional, să se plătească contravaloarea serviciilor prestate, recepționate și care nu au fost încă achitate și să se treacă mai departe la aprobarea documentațiilor în cadrul CTE-urilor.

Au mai rămas 8 zile până la data de 11 august 2023, data limită de închidere a epopeii acestui contract și pe care vă solicităm să o respectați!

#HaiCaSePoate

Hai Că Se Poate,

Irinel Bucur

Președinte Asociația “#HaiCaSePoate”