Compania de Transport Public Iași a transmis public concluziile anchetei interne privind accidentul din stația Filarmonică, în care un tramvai GT4 a intrat în spatele altui tramvai oprit, de la Bozankaya. După anchetă, compania a dedus vatmanul tramvaiului GT4 cu numărul de parc 105 nu ar fi respectat distanța regulamentară și ar fi rulat cu viteză prea mare, de 14 km/h în condițiile în care pe acel tronson, viteza maximă impusă este de 10 km/h. Totuși, potrivit unor surse 24iași, se pare vitezometrele tramvaielor GT4, cum este și cel implicat în coliziunea respectivă, NU ar funcționa, astfel încât vatmanul respectiv nu ar fi putut aprecia corect viteza de deplasare, fiind probabil nevoit să se bazeze strict pe experiența dobândită de-a lungul timpului. Reporterii 24iași au solicitat lămuriri cu privire la acest lucru, dacă vitezometrul de pe tramvaiul respectiv funcționa sau nu, însă până la ora publicării acestui material, nu am primit răspuns. Desigur, dacă reprezentanții CTP ne vor lămuri cu privire la acest aspect, vom reveni cu update.

“Compania de Transport Public Iași informează că în urma accidentului produs între două tramvaie în data de 19 ianuarie 2025, în jurul orei 09:10, în stația Filarmonică, a fost demarată o anchetă internă.
În urma acesteia a rezultat că vatmanul tramvaiului cu numărul de parc 105, care circula pe traseul 3, nu a respectat distanța regulamentară față de tramvaiul cu numărul de parc 2217, aflat pe traseul 1, care era oprit în stație pentru coborârea și urcarea călătorilor. Această nerespectare a regulilor de circulație a dus la producerea coliziunii.
Pentru a evalua cauzele tehnice, în data de 20 ianuarie 2025, în cadrul Depoului Gară, au fost efectuate teste de frânare utilizând decelerometrul din dotare, constatându-se că sistemele de frânare erau în parametrii de funcționare.
De asemenea, sistemul de avertizare anticoliziune al tramvaiului 105 a semnalizat pericolul de impact cu 11,3 metri înainte de coliziunea cu tramvaiul de tip Bozankaya, număr de parc 2217. Analiza datelor GPS a indicat că tramvaiul 105 circula cu 14 km/h pe strada Cuza Vodă și cu 12 km/h înainte de impact, încălcând limita de viteză de 10 km/h impusă pe acel tronson.
Investigația tehnică și analiza imaginilor video au relevat că vizibilitatea asupra aparatajului din bord era obstrucționată de un aparat de radio personal al vatmanului. Acesta a decuplat accidental butonul instalației de 24V c.c., ceea ce a dus la pierderea sistemului de frânare electrodinamică. Și în această situație, vatmanul putea sa acționeze frâna de stație (pneumatică), însă acesta a utilizat-o după impact.
Ca urmare a concluziilor anchetei, Compania de Transport Public Iași a stabilit că vatmanul ce conducea vagonul cu numărul de parc 105 a încălcat regulile de exploatare și administrare a mijloacelor de transport. Având în vedere că acesta nu are antecedente disciplinare, va fi sancționat disciplinar cu reducerea salariului timp de o lună, conform Regulamentului Intern al companiei.
Compania de Transport Public Iași reiterează angajamentul său pentru siguranța călătorilor și a personalului, luând toate măsurile necesare pentru prevenirea unor astfel de incidente pe viitor”, au transmis reprezentantii CTP Iași.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *