Odată cu apariţia Asociației de Transport Public Metropolitan au fost luate în calcul și noi trasee de transport public, după ce Primăria Iași a demarat o serie de colaborări cu autorități locale din jurul orașului pentru extinderea transportului de persoane. Cursele ar urma să fie efectuate cu autobuzele Companiei de Transport Public (CTP).

Vor fi folosite și alte mijloace de transport, acestea urmând a prelua călătorii din satele localităților respective către un anumit punct din comună. Însă, pentru realizarea acestui deziderat, primarii localităţilor din Zona Metropolitană trebuie să se adapteze manierei prin care Primăria Iaşi colaborează cu operatorul de transport, adică să fie dispuşi să acopere anumite costuri din bugetul local, sub formă de subvenţii sau compensaţii către CTP Iaşi.

Prima autoritate care este de acord cu aceste condiţii este Primăria Miroslava. Săptămâna trecută, Consiliul Local al comunei a aprobat cele cinci trasee de transport public metropolitan propuse a intra în vigoare de la 1 ianuarie 2023

Este vorba de rutele:

Rond Tehnopolis) – Horpaz – Ciurbești – Dancaș și retur,

Rond Tehnopolis) – Valea Adâncă (Str. Principală – 5 Drumuri – Str. Livezilor – Str. Mărului – Str. Școlii – Str. Veche – Str. Viei – Str. Pepinierei) – Tehnopolis,

Metro – Brătuleni (Parc Industrial) – Brătuleni (sat) – Vorovești – Valea Ursului – Uricani – Iași (Metro),

Primăria Miroslava – Cornești – Proselnici și retur

Podu Roș – Sun City – Miroslava – Valea Ursului – Vorovești și retur. (acesta din urmă funcţionează deja (traseul 23), însă el va fi prelungit până la Vorovești).

Un alt UAT pe raza căruia vor opera autobuzele CTP Iaşi este comuna Aroneanu. La finalul lunii martie, Primăria Aroneanu este înştiinţată de disponibilitatea operatorului ieşean de a face curse regulate pe două trasee:

Tg. Cucu – Şoseaua Moara de Vânt – Complex Roua – Dorobanţ,

Tg. Cucu – Şoseaua Moara de de Vânt – Complex Roua – Primăria Aroneanu.

Cetăţenii s-au arătat nemulţumiţi de faptul că doar două localităţi din cele patru care compun comuna vor fi tranzitate de autobuzele operatorului ieşean, prin urmare s-a luat decizia înfiinţării altor două trasee: Complex Roua – Şorogari şi Primăria Aroneanu – Rediu Aldei. Discuţiile dintre părţi au atins şi subiectul orarului acestor curse, care nu a fost bătut în cuie nici Aroneanu, nici în altă comună. La nivel de propunere, curse către satul Aroneanu vor fi din 30 în 30 de minute, către Dorobanţ, din oră în oră,  iar către satul Rediu-Aldei din 3 în 3 ore.

CTP Iaşi a propus pentru comuna Bârnova, într-o primă fază, trei rute, toate având ca punct de plecare interescţie Cotnari. Este vorba de Casa Sindicatelor – Bârnova – sat Todirel – retur, Casa Sindicatelor – Păun, Casa Sindicatelor – Frigorifer – Vișan. Ulterior, au mai fost formulate două propuneri, autobuzele operatorului ieşean urmând să facă legătura între sat Bârnova şi Pietrărie, respectiv între Vişan şi intersecţia cu strada Crăiţelor.

Spre Tomeşti, localitate tranzitată deja de autobuzele de pe traseul 29, se propune un singur traseu: Rond Ţuţora – Tomeşti – Goruni – Chicerea. Se mai vehicula varianta unei rute capăt Tomeşti – sat Ţuţora, însă aceasta a căzut, urmând ca prima rută să fi deservită de mai multe mijloace de transport. În schimb, spre Holboca se menţine propunerile anterioare: Tătărași Sud – Rond Dancu – Primăria Holboca – Rusenii Vechi – Rusenii Noi – retur , respectiv Tătărași Sud – Str. Aeroportului – sat Valea Lungă – retur.

Cu trei propuneri de trasee, comuna Rediu este şi ea privilegiată în comparaţie cu alte UAT-uri. Autobuzele CTP ar urma să opereze pe itinerariul Rond Copou – Breazu – Horlești, Rond Păcurari – Primăria Rediu şi Breazu – Horleşti. În schimb, spre Ciurea, at fi un singur traseu (Podu Roş – Dumbrava – Şanta), la fel şi spre Ţuţora (Tomeşti – Ţuţora – Oprişeni). În fine, ultimele două trasee anunţate de cei de la CTP Iaşi au în vedere Valea Lupului. În acest din urmă caz sunt două rute care pornesc din Rond Păcurari spre Popas Păcurari şi zonele de case.