An aniversar la Teatrul Naţional Iaşi: 200 de ani de la naşterea lui Vasile Alecsandri, creator al teatrului românesc, poet, folclorist, om politic, director al Teatrului Naţional Iaşi în perioada 1840 – 1842, 115 ani de la inaugurarea statuii poetului, monument amplasat în faţa Naţionalului ieşean, 65 de ani de când Teatrul Naţional “Vasile Alecsandri” Iaşi poartă numele creatorului teatrului românesc.

În perioada 21-24 iulie, amplul proiect “Alecsandri 200”, demarat în acest an de Teatrul Naţional Iaşi, continuă cu seria spectacolelor din opera lui Alecsandri, montate pe scena acestei instituţii de teatru. Seria este deschisă cu cea mai nouă producţie aniversară, spectacolul “Alecsandri’s Garden”, pe un scenariu teatral scris de Ovidiu Lazăr după cânticele de Vasile Alecsandri.

Spectacolul creat de Ovidiu Lazăr va avea premiera pe 21 iulie, de la ora 20:30, pe scena în aer liber din parcul Teatrului 3. A doua reprezentaţie poate fi vizionată pe 22 iulie. Alături de regizor în acest proiect: Tatiana Ionesi, Georgeta Burdujan, Mălina Lazăr, Oana Sandu, Horia Veriveş, Ionuţ Cornilă, Dumitru Georgescu, Radu Homiceanu, Diana Roman, Alexandru Horga.

Aranjament muzical: Diana Roman

Mişcare scenică: Oana Sandu

Mărturisiri despre construcţia acestui spectacol, scrise între repetiţii de regizorul Ovidiu Lazăr:

“ALECSANDRI ESTE CONTEMPORANUL NOSTRU…

…măcar pentru că a fost primul dramaturg român care a scris monologuri (aşa-numitele “cânticele comice “) care, structurate pe o idee de spectacol viabilă, pot naşte un teatru modular (cum bine îl definea Matei Vişniec);

…pentru că a creat tipologii umane perfect valabile şi astăzi, înscriindu-le într-un românism a cărui expansiune va duce la Caragiale, la Eugen Ionescu, la Teodor Mazilu…

…pentru că a transformat vodevilul în satiră şi satira în fapt de viaţă “fotografiat” la nivelul unei clipe cu mare putere de semnificaţie.

Alecsandri e realist şi absurd, viu şi magic.

Dacă eliberezi cânticelele comice de regionalisme şi de arhaisme, şi dacă le aduci în limba română actuală, vei avea surpriza de a crede că au fost scrise acum – aici – astăzi. (Trebuie să recunoaştem, în context, că sunt dramaturgi “clasici”care nu rezistă actualizării lexicale.)

Comediile sale, mici şi / sau mari, abundă de franţuzisme, de turcisme, de grecisme care, în zilele noastre, nu mai au percutanţa ironică de atunci, căci zilele noastre sunt pline de anglisme şi de americanisme. De aceea “ALECSANDRI’ S GARDEN”, un barbarism necesar, pios şi protocronic, ca titlu de spectacol care nu se referă la locul tehnic de desfăşurare a reprezentaţiei, ci la o grădină imaginară, ca o arcă bântuind prin timp şi prin timpuri, unde nu sunt nici plante, nici animale, ci doar vietăţi care seamănă cu oamenii … oameni care, într-un mod bizar, ne par teribil de cunoscuţi.

“Prin Alecsandri, teatrul românesc s-a născut firesc, s-a născut pe scenă şi pentru scenă, s-a născut pentru a fi întrupat de actori şi pentru a fi văzut” – scria în admirabilul şi perenul studiu ALECSANDRI ŞI DUBLUL SĂU prietenul şi unicul om de Teatru Mircea Ghiţulescu.

Aşa se face că, mizând îndârjit pe forţa şi pe curajul actorilor, am construit un spectacol cu “noduri şi semne”, percutant şi intens, capabil să transforme reprezentaţia într-o întâmplare de neuitat.

Construit la două sute de ani de la naşterea lui Alecsandri, acest spectacol nu este nici omagiu, nici serbare, nici restituire, nici demonstraţie… E doar un spectacol născut din harul şi din energiile unei echipe care crede în Teatru ca formă de viaţă şi de vieţuire. O echipă care m-a ajutat să fiu eu însumi ca om de Teatru şi să exprim scenic ce cred despre Alecsandri şi despre o parte a lumii în care trăim. O echipă căreia îi mulţumesc cu tot ce sunt acum – aici – astăzi .”

Seria spectacolelor din opera lui Alecsandri continuă cu: “Chiriţa în provinţie”, pe 23 iulie, şi “Acum râde printre lacrimi veselul Alecsandri”, pe 24 iulie, ambele jucându-se pe scena Sălii Mari, de la ora 19:00. Din toamnă, în noua stagiune, în cadrul proiectului “Alecsandri 200” vor avea loc noi evenimente (producţii teatrale şi manifestări conexe).